22 mai 2010

Show-ul literaturii urbane


Dupa recentul evenimet revolutional inregistrat in Moldova, prin aparitia, cica a primei televiziuni pe piata noastra, cu notoriul slogan "Moldova acum ai televiziune", aceasta semnificind ca in sfirsit a ajuns si televizunea intr-o regiune aburighena ratacita undeva prin sudul Africii. Acum se pare ca acest trib a si invatat deja sa citeasca, evident ca acest act nobil cultural de a citi se naste in zonele ceva mai dezvoltate, care la noi pare a fi Chisinaul. La fel si acest eveniment revolutioneaza intreaga omenire prin faptul ca Chisinaul citeste, sau dupa eveniment, Chisinaul a citit, dar se pare ca acum nu mai citeste. Dar totusi suna bine faptul ca totusi a citit si demonstreaza intregii lumi ca Chisinaul poate sa citeasca. Este vorba despre proectul cultural Lecturi Urbane din cadrul festivalului: Zilele Literaturii Romane la Chisinau, (ce s-a desfasurat in perioada 19-21 mai). Este o figura in care se aduna un grup de umanoizi si cauta sa citeasca undeva prin public, detalii vezi aici.
Defapt este ciudata alta chestie si anume faptul ca se aduna citva indivizi, pe citeva minute sau putin mau mult, care doar emita faptul ca citesc sau care se incearca sa para a fi seriosi, in acest timp jurnalistii sunt pe cimpul de atac in cucerire al respectivei ipostazei ciudate. Pe linga acest fapt, chiar daca totusi se incearca a citi ceva prin buchiile amestecate si varsate prin paginile cartilor, nu poti sa citesti in liniste, caci se gaseste un fraier ce incearca sa te paraziteze cu microfonul sau. Una din intrebarile pe care le-am primit si eu a fost "Ce faceti aici"?, pai chiar nu se vede ca se citeste "foarte serios"? Vrem si noi sa transmutam biblioteca afara, or tocmai noi nu mai avem locuri in bibloteca si nici acasa nu e, si iata am iesit in strada. Dupa ce te paraseste individul cu microfonul, inclini ochii in jos, incerci sa citesti macar titlul capitolului, caci in adevar incerci sa citesti, dar iata ca in fata ta, rasare o alta "floare" cu microfonul in mina, iar putin spre dreapta al acestei flori, se iveste un alt individ, ce tinea pe umar o chestie care o indrepta mereu spre mine. (Apropo am observat ca acea chestie ciudata, avea o conexiune printr-un cablu cu microfonul respectiv, ciudat...) Oare chiar nu se intelege ca am venit sa "citesc serios", dar nu sa dau interviuri?
In acelasi timp pe mine ma anima curiozitate sa vad cu ce se ocupa ceilalti, c-un ochi in carte si zece in prejur, ceea ce-am observat este faptul ca toti faceau acelasi lucru, iar cind tinteau obiectivul presei spre directia lor, dar ei hop si bagau nasurile-n carte. Eee... nu mai vorbesc eu despre banalitatile pe care le auzieam prin imprejurimi din partea celor ce ofereau interviu, precum ca acest proect ar stimula cultura cititului in genere. Pe naiba! De afirmi acest lucu iti dai seama ca defapt insasi n-ai citit nimic sau daca ai citit, n-ai inteles nimic de ceea ce-ai citit, caci cine ar citi isi formeaza o anumit nivel de gindire si cunoastere, incit poate intelege lesne ca cultura umana nu se motifica prin flash-moburi! Conform dupa aceste naivitati, o buna parte din lume lumea, sau cel putin o parte din ea, care au vazut acesti indivizi "homoliteratus in publicus" careva din ei peste noapte, din senin si-au motificat conceptia lor asupra lecturii, incit in salile bibliotecilor numarul cititorilor a crescut cu 25%. Ar fi bine sa introducem careva cercetari sociologice.
Pina la urma se intelege ca aceasta este defapt o mascarada, un show de prost gust, regizat pentru mass-media, cineva sa-mi mai faca o publicitate sau sa-si mai creasca raitingul, incit dupa ce s-au imprastiat parasutistii de jurnalisti, s-au imprastiat si "atotiubitorii de carte".

3 comentarii:

  1. apreciez ca nu interpretezi totul după evidentul, ci incerci sa vezi peste. Doar ca prin toata ironia ta uiti ca omul e sensibil la multe chestii, inclusiv atentia. Si jurnalistii ne-au dat-o din plin. Eu chiar nu ma asteptam sa vina atata presa. Imi inchipuiam o simpla lectura comoda langa havuz ! Am vayut ca erau oameni care chiar citeau! indiferent de camere, microfoane, etc. Si desi ai fost atat de atent la multe aspecte ale evenimentului de ieri, ai ignorat veritabilul , ai ignorat faptul ca oameniilor le pasa, si vor sa promoveze o chestie buna caci nu asteapta ca societatea sa se schimbe de la sine. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Evident c-am ignorat aceste momente, anume pe motivul ca tocmai de aceste momente se scrie mult prea mult, de aia am negat acest lucru si redau doar fatzada opusa :) Lasa sa se gaseasca un Kant care sa faca sinteza :)

    RăspundețiȘtergere
  3. mai shtefane...esti amuzant de tot :)eu n-am fost prezenta la marele eveniment, dar deja mi te imaginez in mijlocul acestei multimi stind cu un oki in carte si zece in jurul tau si criticind pe toti in sinea ta...kestia cu "homoliteratus in publicus" mi-a placut!!!de fapt sunt de acord cu tine: in cazul in care stai in mijlocul unei multimi, pe unde se mai ratacesc si cameramani, rezultatele din citit sunt egale cu o. sunt sigura ca doar foarte putini dintre cei care erau acolo au venit intr-adevar sa citeasca, in timp ce marea majoritate o faceau dupa inertie...de dragul "cititului". ar fi fost amuzant daca careva dintre intervievatori s-ar fi apropiat de cineva de acolo si ar fi intrebat subiectul cartii care o citeste sau ar fi rugat sa povesteasca in citeva cuvinte ultimele pagini :)...in fine, daca asemenea manifestari ar deveni o obisnuinta poate k si se vor inregistra careva skimbari legate de cultura cititului...who knows???
    Natasha

    RăspundețiȘtergere